05/08/2022
Jakie przerzutki oferuje Shimano? Jak podnieść kierownicę w rowerze?
20/10/2021

Jak podnieść kierownicę w rowerze?
Zastanawiasz się jak prawidłowo podnieść kierownicę w rowerze? Poniżej znajdziesz kilka sposobów jej regulacji, które przyjdą Ci z pomocą.
Prawidłowe położenie kierownicy gwarantuje kierowcy doskonały komfort i pozwala mu spróbować swoich sił w optymalnych osiągach, zarówno na drodze, jak i na drogach gruntowych.
Rowery dziecięce muszą być dostosowywane co roku, aby nadążyć za szybkim wzrostem maluchów.
Na szczęście wszystko, czego potrzebujesz, to zestaw kluczy francuskich i 5-10 minut czasu, aby idealnie dopasować pozycję kierownicy.
Metoda 1
Kierownica szosowa zintegrowana
- Ten typ kierownicy nie nadaje się do dużej korekty. Jeśli chcesz w nim wprowadzić istotne zmiany , najlepszą rzeczą do zrobienia jest zakup nowego układu kierowniczego w specjalistycznym sklepie. Jeśli masz poważne problemy z komfortem podczas korzystania z roweru, na przykład kiedy kierownica jest zbyt blisko, musisz rozważyć zakup dłuższego układu kierowniczego.
- Kierownica zintegrowana ma dużą śrubę pośrodku na górze i dwie mniejsze, które ją blokują. Jeśli twój rower posiada unikalny kawałek metalu, który łączy ramę z kierownicą, masz gwintowany lub standardowy układ kierowniczy.
- Wyreguluj wysokość mocowania kierownicy w zależności od własnego poczucia komfortu, a nie zgodnie z teoretyczną wysokością uznaną za "prawidłową". Niech Twoje własne ciało oceni, gdzie kierownica powinna być umieszczona. Plecy nie powinny być skrzywione, a ramiona muszą lekko zginać się na poziomie łokci. Ważne jest, aby na rowerze prezentować wygodną postawę. Niech druga osoba przytrzyma rower prosto, blokując przednie koło między udami, a Ty wypróbuj wysokość kierownicy.
Niezależnie od tego, czy jest to model wyścigowy, czy rower górski:
- Rowerzyści biorący udział w wyścigach powinni używać niskiej kierownicy, aby przyjąć pozycję kucającą i aerodynamiczną. W tym przypadku kierownica musi być 5-10 cm poniżej poziomu siodełka.
- Dla osób korzystających z roweru podczas krótkich podróży lub tylko rekreacyjnie, zaleca się zamontowanie kierownicy na tej samej wysokości co siodełko lub wyżej.
- Poluzuj górną nakładkę kierowniczą, odkręć pionową śrubę napinającą, która znajduje się tam, gdzie układ kierowniczy styka się z ramą.
- Weź klucz i zdejmij tę śrubę, która mocuje kierownicę do ramy. Krok ten ma zasadnicze znaczenie dla właściwego jej wyregulowania.
- Zdejmij długą śrubę i nasadkę; chwilowo odłóż oba przedmioty na bok, w bezpieczne miejsce.
- Odkręcić śruby znajdujące się po bokach układu kierowniczego. Ponownie trzeba użyć w tym celu klucza francuskiego.
- Śruby są umieszczone z boku zbiornika kierowniczego znajdującego się najbliżej siodełka;
- Teraz wystarczy wyciągnąć kierownicę z ramy.
- Wyciągnij kierownicę z ramy roweru.
- Należy postępować bardzo ostrożnie, aby nie rozerwać lub nie pozginać przewodów, które łączą się z przerzutkami i hamulcami.
- Z kablami zawsze jest trochę zabawy, ale dla bezpieczeństwa powinieneś postawić rower na stole lub krześle i delikatnie oprzeć kierownicę w pobliżu ramy.
- Dodaj lub usuń podkładki dystansowe, aby doprowadzić kierownicę do żądanej wysokości. Są to małe podkładki, które pozwalają podnieść lub obniżyć podparcie rąk. Należy jednak pamiętać, że element stożkowy, który znajduje się u podstawy układu kierowniczego i łączy go z ramą, jest powłoką łożyska kulkowego i nie może zostać usunięty.
- Jeśli chcesz podnieść kierownicę w rowerze, możesz kupić wszystkie niezbędne akcesoria w sklepie rowerowym,
- Przesuń kierownicę nad tulejkami dystansowymi. Na razie nie musisz się martwić o idealne dopasowanie kierownicy. Jeśli masz zdemontowane podkładki, umieść je na wierzchu układu kierowniczego, aby ich nie stracić; górna nasadka i śruba napinająca je zakryją.
- Ponownie włóż górną pokrywę i śrubę napinającą, potrząsając nią ręcznie. Ta śruba nie koliduje z ruchami bocznymi kierownicy, dzięki czemu można ją dokręcić przed przystąpieniem do wyrównania.
- Jeśli pracujesz z delikatnymi częściami, takimi jak rama z włókna węglowego, powinieneś używać klucza dynamometrycznego, żeby mieć pewność, że niczego nie złamiesz.
- Upewnij się, że kierownica obraca się swobodnie; w przeciwnym razie lekko poluzuj śrubę napinającą.
- Wyrównaj układ kierowniczy z przednim kołem.
- Stań nad rowerem, z ramą między nogami i zablokuj przednie koło tak, aby było skierowane idealnie prosto do przodu.
- Wyreguluj kierownicę. Element środkowy musi być równo dopasowany do przedniego koła.
- Jeśli masz trudności z utrzymaniem kierownicy, dokręć kostkę o ćwierć obrotu, aby nieznacznie zablokować jej tendencję do obracania. Jednak na tym etapie kierownica nadal musi poruszać się niezależnie od koła.
- Gdy jesteś zadowolony z wyrównania, dokręć kostkę.
- Steruj wyrównaniem frontu. Pamiętaj, że ta nazwa wskazuje całą grupę, która pozwala na obracanie roweru (kierownica, układ kierowniczy, widelec i przednie koło).
- Zacznij od śruby napinającej, która mocuje układ kierowniczy do ramy i wpływa na zdolność obracania; aby kontrolować wyrównanie, stań z ramą roweru między nogami i pociągnij przednią dźwignię hamulca.
- Wciśnij koło w tę i z powrotem, a jeśli zauważysz nieprawidłowe ruchy, kołyszące się pod rękami, musisz dokręcić śruby: najpierw napinającą, a następnie boczne. Następnie sprawdź co dalej.
- Jeśli czujesz jakiekolwiek przeszkody w obracaniu kierownicy lub "punkty oporu", lekko poluzuj górną śrubę.
Metoda 2
Kierownica z gwintowanym układem kierowniczym
- Dowiedz się, czy twój rower ma zamontowany gwintowany układu kierowniczy. W takim przypadku jest on pojedynczym kawałkiem metalu, który wychodzi z ramy, jest wysunięty do przodu, a następnie przymocowany do kierownicy.
- U podstawy układu kierowniczego znajduje się duża nakrętka wychodząca z ramy i trzymająca ją na swoim miejscu, podczas gdy u góry znajduje się pionowa śruba. Ten typ układu kierowniczego nie jest trudny do regulacji i jest bardzo powszechny w przypadku rowerów jednobiegowych i starszych modeli.
- Niektóre rowery nie mają sześciokątnej nakrętki u podstawy, tylko pionową śrubę.
- Poluzuj śrubę znajdującą się w górnej części kolumny kierownicy.Użyj klucza imbusowego, aby to zrobić.
- Kluczem otwórz matrycę u podstawy. Musisz odblokować duży "pierścień", który znajduje się na dole układu kierowniczego, gdzie wchodzi do ramy roweru.
- Wyciągnij kierownicę z ramy. Prawdopodobnie będziesz musiał obrócić ją trochę i przenieść, aby móc ją zdjąć. Jeśli rower jest nowy, narysuj znak na rurze kierownicy, aby zdefiniować oryginalną pozycję kierownicy (użyj znacznika) lub wykryj odległość, na wypadek gdyby trzeba było zresetować stare ustawienia.
- Lekko oczyść i nasmaruj układ kierowniczy.
- Usuń wszelkie pozostałości brudu za pomocą mydła i wody, a następnie wysusz kolumnę starą szmatką.
- Aby zapobiec przesterowaniu do ramy, należy nałożyć smar wzdłuż całego obwodu dolnej wysokości 5-8 cm.
- Decydując się na nową pozycję kierownicy, należy wziąć pod uwagę korzystanie z roweru.
- Prawidłowa wysokość kierownicy w dużej mierze zależy od rodzaju roweru i sposobu, w jaki chcesz go używać.
- Twoim głównym odnośnikiem ma być komfort. Musisz umieścić kierownicę w pozycji, która pozwala na zachowanie wygodnej postawy podczas siedzenia.
- Rower szosowy: Kierownica rowerów wyścigowych powinna być nieco niższa niż siodełko, aby umożliwić kierowcy pozycję aerodynamiczną i większą kontrolę nawet przy dużych prędkościach.
- Rower górski: w tych modelach kierownica jest zamontowana niżej niż siodełko. Pozwala to obniżyć środek ciężkości i poprawić równowagę.
- Cruiser lub rower miejski: w tym przypadku kierownica jest nieco wyższa niż siodełko, aby zminimalizować zmęczenie i zapewnić maksymalny komfort.
- Włóż kierownicę z powrotem do żądanej wysokości, nałóż nakrętkę sześciokątną u podstawy i na koniec pionową śrubę.
- Możesz ograniczyć się do ręcznego dokręcania, szczególnie w odniesieniu do śruby.
- Nie musisz nadmiernie jej dokręcać, bo będziesz miał trudności z odkręceniem jej później.
Metoda 3
Wyreguluj pochylenie kierownicy
- Upewnij się, że rower ma regulowany pałąk kierownicy. Można to rozpoznać, ponieważ jest on wtedy wyposażony tylko w jedną śrubę, włożoną prostopadle w miejscu, w którym układ kierowniczy wchodzi do ramy.
- Możesz poluzować tę śrubę, wyregulować nachylenie, a następnie ponownie dokręcić. Jeśli twój rower ma to rozwiązanie, zmień trzpień i wypróbuj nowe wykończenie przed kontynuowaniem; może to wystarczyć, aby znaleźć wygodną postawę podczas pedałowania.
- Poluzuj cztery śruby, które znajdują się na końcu trzpienia kierownicy.
- Trzpień jest metalowym elementem prostopadłym do samej kierownicy i łączącym ją z ramą.
- Z przodu kierownicy znajdują się cztery śruby, które blokują małą metalową płytkę w jej środku. Luźno, aby móc manewrować kierownicą w górę lub w dół.
- Znajdź prawidłowy kąt kierownicy. Powinieneś siedzieć tak wygodnie jakbyś miał grać na fortepianie.
- Ramiona powinny być lekko wygięte i nie powinno być trudności z dotarciem do elementów sterujących hamulca. Plecy niech utworzą kąt 45° na poziomie talii..
- Regulacja kąta jest drobną zmianą. Jeśli nie możesz dotrzeć do dźwigni hamulca, musisz zgiąć się niewygodnie lub całkowicie wyciągnąć ramiona: lepiej kupić wtedy nowy rodzaj układu kierowniczego albo zastanowić się, czy rower którego używasz, nie jest dla Ciebie zbyt duży.
- Przechyl kierownicę do wygodnej pozycji, zamknij śruby i sprawdź efekt. Poproś znajomego o przytrzymanie roweru lub wypróbuj kierownicę poprzez szybką jazdę próbną w bezpiecznym miejscu.
- Pamiętaj, aby dokręcić śruby całkowicie przed pedałowaniem, ponieważ ciężarem ciała możesz nagle przesunąć pozycję kierownicy i spaść.
- Pod wieloma względami kąt kierownicy jest całkowicie osobistym wyborem. Kąt, który pozwala na wygodną postawę, jest właściwy.
- Jeśli podczas jazdy na rowerze czujesz drętwienie palców, rozważ pochylenie kierownicy nieco bardziej. W ten sposób zmniejszysz nacisk na dłonie, który może zapobiec zastojom w krążeniu krwi.
- Po ustaleniu idealnego kąta dla Ciebie, dokręć śruby. Musisz przymocować je na tyle, aby zapobiec odpadnięciu kierownicy podczas korzystania z roweru. Jednak nie do punktu, w którym nie będziesz mógł ich odblokować w przyszłości.
- Jeśli masz klucz dynamometryczny, dokręć śruby z momentem obrotowym 5 Nm.
Zalecenia
- Upewnij się, że podczas regulacji kierownicy nie skręciłeś ani nie zwinąłeś przewodów hamulcowych lub kół zębatych.
- Upewnij się, że po zmianie położenia kierownicy możesz bez trudu dotrzeć do dźwigni hamulca i skrzyni biegów.
- Jeśli zmiana położenia kierownicy jest zbyt skomplikowana, rozważ modyfikację wysokości siodełka.
Tagi