Rowery przełajowe
Rowery przełajowe - klasyczne kolarstwo terenowe
Cyclocross, czyli kolarstwo przełajowe to pełna dynamiki, wymagająca fizycznie i technicznie dyscyplina. Wykorzystywane w niej rowery przełajowe stawiają czoła krętym, pełnym przeszkód, w tym nierzadko błota, trasom. To klasyczna już odmiana kolarstwa, która uprawiana jest zwłaszcza w zimowym okresie roku. Rowery przełajowe z wyglądu przypominają rowery szosowe, które dostosowano do jazdy w terenie, jednak rozwój tej dyscypliny sprawił, że dzisiaj to tylko pozory i posiadają istotne różnice.
Co wyróżnia rower przełaj i kiedy się sprawdzi?
Błoto, piasek, trawa, a nawet śnieg, czy lód. Z takimi warunkami musi zmierzyć się rower przełaj. Do tego przeszkody w postaci belek, czy stopni, które występują na typowych trasach CX usianych w ciasne zakręty i agrafki. Aby poradzić sobie w takich warunkach sprzęt musi być nie tylko w stanie przejechać po danej nawierzchni, ale także być poręczny, zwrotny i lekki. Takie cechy sprawiają, że wprawiony kolarz może z łatwością zeskoczyć z roweru, wziąć go na ramię i przebiec nieprzejezdny w danym momencie fragment trasy.
Rower przełaj posiada zwartą budowę. Nie pokonuje się na nim dużych dystansów, ale używa go dynamicznie i intensywnie. Konstrukcja ramy jest dostosowana do kontaktu z błotem, posiadając np. odpowiedni prześwit na opony. Samo ogumienie, w które jest wyposażony przełajowy rower jest ściśle podyktowane przepisami UCI obowiązującymi na zawodach. Nie może ono przekraczać 33 mm szerokości. W bardziej amatorskim zastosowaniu można natomiast spotkać opony w granicach 30-35 mm. Rower CX wyposażony jest w giętą kierownicę typu baranek. W nowoczesnych modelach stawia się na instalowanie hamulców tarczowych, które pomagają zachować skuteczność zatrzymywania w warunkach pełnych zabrudzeń. Podobnie jak napędy z jedną tarczą z przodu, które znacząco ułatwiają manewrowanie zmianą biegów w tak intensywnych wyścigach.
Poza wykorzystaniem w zawodach i treningach rowery przełajowe często wybierane są przez kolarzy szosowych jako rower na zimę. Możliwość zastosowania ogumienia z bieżnikiem sprawia, że możliwa jest jazda po zmiennych nawierzchniach, poza asfaltem. W tym nie tylko na typowych trasach do cyclocrossu.
Rower przełajowy a szosowy - różnice
Z pozoru wizualnie rower przełajowy a szosowy nie mają istotnych różnic. Jednak wiedząc na co zwrócić uwagę łatwo je wychwycić. Główną z nich jest budowa samej ramy. Aby ułatwić podnoszenie rama roweru CX jest zwykle wysoka - posiada wysoko poprowadzoną górną rurę, a co za tym idzie długą i pionowo ustawioną rurę podsiodłową. Dzięki temu w przednim trójkącie pozostaje sporo miejsca, które ułatwia jego chwycenie, a nawet założenie na ramię. Zagłębiając się w szczegóły także cała geometria, jaką mają rower szosowy a przełajowy będą się różnić. Szczególnie wyraźna może być długość górnej rury, która w rowerze przełajowym będzie krótsza. Dzięki temu jest on bardziej zwarty i wymusza sportową pozycję. Istotną cechą ramy będzie także wyraźny prześwit pomiędzy oponą, a widełkami. Dzięki niemu podczas jazdy np. w błocie później dochodzi do zaklejenia i zablokowania możliwości obrotu koła, o co nietrudno w tak wymagających warunkach.
Kolejnym elementem, jaki dzieli rower przełajowy a szosowy będą wspomniane już opony. Ich szerokość oraz bieżnik, który w przełajach dobiera się do warunków na trasie. Istotne różnice będą także w konfiguracji napędu - w wyścigach przełajowych nie uzyskuje się tak wysokich prędkości, ani nie jest potrzebna mała różnica pomiędzy biegami w celu optymalizowania kadencji pedałowania.
Podobnym do roweru przełajowego dzisiaj jest także gravel. W tym wypadku podobnie różnicą będzie geometria. Rowery gravelowe są bardziej nastawione na pewne prowadzenie podczas jazdy z dużą prędkością, a nie na maksymalną zwrotność. W popularnych szutrowcach także często znajdują się jeszcze szersze opony, niż te używane na wyścigach CX.
Jak wybrać rower szosowy przełajowy?
Aby wybrać odpowiedni dla siebie rower szosowy przełajowy w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na ramę danego modelu i oczywiście jej rozmiar. W zaawansowanych modelach z tej kategorii dominują konstrukcje z karbonu, natomiast w nieco bardziej budżetowych wersjach z powodzeniem sprawdzają się te z aluminium. Odpowiednio dobrany rozmiar zagwarantuje odpowiednie właściwości jezdne i dopasowanie. Nowoczesny rower szosowy przełajowy powinien być wyposażony w hamulce tarczowe. Ich hydrauliczna wersja będzie oferowała jeszcze większą siłę i kontrolę nad hamowaniem. Jeśli chodzi o napęd to do wyboru są zestawy z dwoma lub jednym przełożeniem z przodu. Dwie tarcze oferują szerszy zakres przełożeń, natomiast jedna pozwala na prostszą zmianę biegów. Warto zwrócić uwagę także na dobrej jakości koła i ogumienie.
Nasz zaopatrzony w rowery przełajowe sklep posiada w asortymencie dopracowane modele, które pozwolą na pewne rywalizowanie w wyścigach na każdym poziomie. Różnorodność modeli rowerów pozwoli dobrać odpowiedni dla każdego rowerzysty. Jeśli wybierasz rower przełajowy sklep internetowy Roweroza.pl stoi przed Tobą otworem!