Rowery przełajowe

Rowery przełajowe - klasyczne kolarstwo terenowe

Cyclocross, czyli kolarstwo przełajowe to pełna dynamiki, wymagająca fizycznie i technicznie dyscyplina. Wykorzystywane w niej rowery przełajowe stawiają czoła krętym, pełnym przeszkód, w tym nierzadko błota, trasom. To klasyczna już odmiana kolarstwa, która uprawiana jest zwłaszcza w zimowym okresie roku. Rowery przełajowe z wyglądu przypominają rowery szosowe, które dostosowano do jazdy w terenie, jednak rozwój tej dyscypliny sprawił, że dzisiaj to tylko pozory i posiadają istotne różnice.

Co wyróżnia rower przełaj i kiedy się sprawdzi?

Błoto, piasek, trawa, a nawet śnieg, czy lód. Z takimi warunkami musi zmierzyć się rower przełaj. Do tego przeszkody w postaci belek, czy stopni, które występują na typowych trasach CX usianych w ciasne zakręty i agrafki. Aby poradzić sobie w takich warunkach sprzęt musi być nie tylko w stanie przejechać po danej nawierzchni, ale także być poręczny, zwrotny i lekki. Takie cechy sprawiają, że wprawiony kolarz może z łatwością zeskoczyć z roweru, wziąć go na ramię i przebiec nieprzejezdny w danym momencie fragment trasy.

Rower przełaj posiada zwartą budowę. Nie pokonuje się na nim dużych dystansów, ale używa go dynamicznie i intensywnie. Konstrukcja ramy jest dostosowana do kontaktu z błotem, posiadając np. odpowiedni prześwit na opony. Samo ogumienie, w które jest wyposażony przełajowy rower jest ściśle podyktowane przepisami UCI obowiązującymi na zawodach. Nie może ono przekraczać 33 mm szerokości. W bardziej amatorskim zastosowaniu można natomiast spotkać opony w granicach 30-35 mm. Rower CX wyposażony jest w giętą kierownicę typu baranek. W nowoczesnych modelach stawia się na instalowanie hamulców tarczowych, które pomagają zachować skuteczność zatrzymywania w warunkach pełnych zabrudzeń. Podobnie jak napędy z jedną tarczą z przodu, które znacząco ułatwiają manewrowanie zmianą biegów w tak intensywnych wyścigach.

Poza wykorzystaniem w zawodach i treningach rowery przełajowe często wybierane są przez kolarzy szosowych jako rower na zimę. Możliwość zastosowania ogumienia z bieżnikiem sprawia, że możliwa jest jazda po zmiennych nawierzchniach, poza asfaltem. W tym nie tylko na typowych trasach do cyclocrossu.

Rower przełajowy a szosowy - różnice

Z pozoru wizualnie rower przełajowy a szosowy nie mają istotnych różnic. Jednak wiedząc na co zwrócić uwagę łatwo je wychwycić. Główną z nich jest budowa samej ramy. Aby ułatwić podnoszenie rama roweru CX jest zwykle wysoka - posiada wysoko poprowadzoną górną rurę, a co za tym idzie długą i pionowo ustawioną rurę podsiodłową. Dzięki temu w przednim trójkącie pozostaje sporo miejsca, które ułatwia jego chwycenie, a nawet założenie na ramię. Zagłębiając się w szczegóły także cała geometria, jaką mają rower szosowy a przełajowy będą się różnić. Szczególnie wyraźna może być długość górnej rury, która w rowerze przełajowym będzie krótsza. Dzięki temu jest on bardziej zwarty i wymusza sportową pozycję. Istotną cechą ramy będzie także wyraźny prześwit pomiędzy oponą, a widełkami. Dzięki niemu podczas jazdy np. w błocie później dochodzi do zaklejenia i zablokowania możliwości obrotu koła, o co nietrudno w tak wymagających warunkach.

Kolejnym elementem, jaki dzieli rower przełajowy a szosowy będą wspomniane już opony. Ich szerokość oraz bieżnik, który w przełajach dobiera się do warunków na trasie. Istotne różnice będą także w konfiguracji napędu - w wyścigach przełajowych nie uzyskuje się tak wysokich prędkości, ani nie jest potrzebna mała różnica pomiędzy biegami w celu optymalizowania kadencji pedałowania.

Podobnym do roweru przełajowego dzisiaj jest także gravel. W tym wypadku podobnie różnicą będzie geometria. Rowery gravelowe są bardziej nastawione na pewne prowadzenie podczas jazdy z dużą prędkością, a nie na maksymalną zwrotność. W popularnych szutrowcach także często znajdują się jeszcze szersze opony, niż te używane na wyścigach CX.

Jak wybrać rower szosowy przełajowy?

Aby wybrać odpowiedni dla siebie rower szosowy przełajowy w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na ramę danego modelu i oczywiście jej rozmiar. W zaawansowanych modelach z tej kategorii dominują konstrukcje z karbonu, natomiast w nieco bardziej budżetowych wersjach z powodzeniem sprawdzają się te z aluminium. Odpowiednio dobrany rozmiar zagwarantuje odpowiednie właściwości jezdne i dopasowanie. Nowoczesny rower szosowy przełajowy powinien być wyposażony w hamulce tarczowe. Ich hydrauliczna wersja będzie oferowała jeszcze większą siłę i kontrolę nad hamowaniem. Jeśli chodzi o napęd to do wyboru są zestawy z dwoma lub jednym przełożeniem z przodu. Dwie tarcze oferują szerszy zakres przełożeń, natomiast jedna pozwala na prostszą zmianę biegów. Warto zwrócić uwagę także na dobrej jakości koła i ogumienie.

Nasz zaopatrzony w rowery przełajowe sklep posiada w asortymencie dopracowane modele, które pozwolą na pewne rywalizowanie w wyścigach na każdym poziomie. Różnorodność modeli rowerów pozwoli dobrać odpowiedni dla każdego rowerzysty. Jeśli wybierasz rower przełajowy sklep internetowy Roweroza.pl stoi przed Tobą otworem!

Ładuję...
Zobacz jako Siatka Lista
na stronę
  1. Kup na RATY 0%
    32 799,00 zł
    Darmowa dostawa
  2. Kup na RATY 0%
  3. Kup na RATY 0%
  4. Kup na RATY 0%
  5. Kup na RATY 0%
  6. Kup na RATY 0%
  7. Kup na RATY 0%
    30 500,00 zł
    Darmowa dostawa
  8. Kup na RATY 0%
  9. Kup na RATY 0%
    41 000,00 zł
    Darmowa dostawa
  10. Kup na RATY 0%
Zobacz jako Siatka Lista
na stronę