Koła rowerowe

Koła rowerowe - niezbędny element każdego roweru

Koła rowerowe to nie tylko element umożliwiający jazdę, ale także część mająca ogromny wpływ na jej jakość. Pozwalają spełniać podstawową funkcję roweru, a w najbardziej dopracowanych modelach pomagają pokonywać kolejne rekordy. Koła rowerowe występują w ogromnej ilości wariantów.

Różnią się zastosowanymi technologiami, systemami mocowań, rozmiarem, czy wykorzystanymi materiałami. W zależności od zastosowania, w tym posiadanego roweru i stylu jazdy różne modele kół mogą być mniej lub bardziej odpowiednie.

Koła do roweru - rodzaje

Konstrukcja koła do roweru składa się z trzech głównych elementów: piasty, szprych i obręczy. Piasta znajduje się w jego centrum. Posiada łożyska umożliwiające obrót koła, a tylne koło rowerowe także mechanizm umożliwiający napędzanie. Obręcz stanowi natomiast jego zewnętrzną część i zakłada się na niej oponę.

Za połączenie tych dwóch elementów odpowiadają szprychy. Wymiary i użyte technologie w tych częściach decydują o zastosowaniu i typie koła od roweru. Najogólniej można je podzielić na przednie i tylne. Przednie koło rowerowe nie jest połączone z napędem, dlatego pozbawione jest interfejsu pozwalającego na połączenie z zębatkami.

W związku z tym jego piasta i cała szerokość montażowa jest zwykle mniejsza niż w przypadku tylnego koła. Tylne koło rowerowe może posiadać piastę z wbudowanymi biegami, albo hamulcem - tzw. torpedo. Od strony napędowej może być natomiast wyposażone w wolnobieg, albo bębenek pozwalający na założenie kasety. Kolejną istotną cechą odróżniającą koła do roweru jest ich wielkość. W zależności od typu jednośladu mogą mieć one średnicę od 20 do nawet 28 cali, co mierzone jest na ich obręczy.

Najczęściej spotykane rozmiary to: 20, 24, 26, 27,5 i 28”. Za zastosowanie w dużej mierze będzie odpowiadała natomiast szerokość obręczy. Decyduje ona o szerokości opony, jaką można na niej założyć, co w najbardziej odróżnia modele rowerów do jazdy w terenie od tych ukierunkowanych na jazdę bardziej po asfalcie. Rodzaj zastosowanej osi w kole ma także istotny wpływ na kompatybilność z daną ramą rowerową.

Szczególnie w starszych rowerach oś mocowana jest w widełkach ramy przy pomocy nakrętek. Nieco nowszym rozwiązaniem jest wykorzystanie wydrążonej osi w środku i połączenie jej z wewnętrznie poprowadzoną szpilką z zaciskiem mimośrodowym. To tzw. szybkozamykacz, albo QR. Aktualnie, najnowszym stosowanym systemem są natomiast sztywne osie. Wąska szpilka została zastąpiona w nich większą “osią”, która przechodzi przez otwór w ramie i kole, po czym dokręcana jest w gwincie po drugiej stronie widełek.

Ważną cechą różniącą jedno koło od roweru od drugiego jest także dostosowanie do danego typu hamulców. Hamulce szczękowe wymagają zastosowania obręczy ze specjalną warstwą umożliwiającą ocieranie o nią klocków hamulcowych. Koła do hamulców tarczowych muszą być natomiast wyposażone w piastę z systemem mocowania tarczy. Występują dwa główne systemy: mocowanie na 6 śrub, albo centerlock.

Jak wybrać koło rowerowe?

Wybierając koło rowerowe w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na jego typ. Koło szosowe, koła MTB, koła gravelowe, czy koła do roweru miejskiego, albo trekkingowego będzie miało nieco inną charakterystykę, która będzie bardziej odpowiednia do danego zastosowania. W dalszej kolejności trzeba mieć na uwadze:

  • Rozmiar. Musi być dostosowany do posiadanego roweru. W niektórych przypadkach można zastosować mniejszą obręcz, w celu możliwości założenia szerszej opony, co robi się np. w rowerach gravelowych.
  • Rodzaj mocowania i szerokość. Odpowiedni system mocowania osi - QR, czy sztywna oś są konieczne dla zachowania kompatybilności z ramą. Poza tym istotna jest także szerokość montażowa piasty - parametr O.L.D. Zazwyczaj jest on inny w zależności od typu roweru - największy w rowerach MTB (poza fatbike’ami). W tym w systemie Boost.
  • Typ hamulców. Koło rowerowe musi być dostosowane do typu hamulców w rowerze. Przystosowane pod hamulce szczękowe posiadają warstwę ścierną na obręczy, a pod tarczowe mocowanie do tarczy hamulcowej.
  • Materiał. Zastosowane w budowie koła materiały mają istotny wpływ na jego charakter, w tym wagę. Obręcze wykonane ze stali charakteryzuje dużo większa waga niż modele aluminiowe. Najlepsze koła do zastosowań sportowych wykonuje się natomiast z karbonu, który oferuje niższą masę i większą sztywność, co przekłada się na lepsze przyspieszenie roweru.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, szczególnie wybierając koła do rowerów sportowych:

  • Szerokość i typ obręczy. Decyduje ona o układaniu się na niej opony i dostosowaniu do danego typu. Obręcze tubeless ułatwiają stosowanie systemu bezdętkowego.
  • Łożyska - tradycyjne łożyska kulkowe, czy maszynowe.
  • Montaż tarczy hamulcowej - 6 śrub, czy centerlock.
  • Rodzaj bębenka. Tylne koło do roweru będzie wyposażone w bębenek w standardzie umożliwiającym założenie danego typu kaset.
  • Szprychy. Ich materiał wykonania wpływa na finalną masę kół. W rowerach szosowych można dodatkowo stosować szprychy aerodynamiczne.
  • Waga. Wyraźna różnica w masie kół będzie odczuwalna w czasie jazdy.
Ładuję...
Zobacz jako Siatka Lista
Strona
na stronę
  1. Kup na RATY 0%
  2. Kup na RATY 0%
    384,00 zł
    Darmowa dostawa
  3. TANIEJ
    79,90 zł 55,93 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 85,00 zł
  4. TANIEJ Kup na raty
    195,00 zł 136,50 zł
  5. TANIEJ
    73,50 zł 105,00 zł
  6. TANIEJ
    55,93 zł 79,90 zł
  7. TANIEJ
  8. TANIEJ
    69,30 zł 99,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 99,00 zł
  9. TANIEJ Kup na raty
    717,55 zł 781,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 717,55 zł
    Darmowa dostawa
  10. TANIEJ Kup na raty
    329,00 zł 410,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 329,00 zł
    Darmowa dostawa
  11. TANIEJ Kup na raty
    6 799,15 zł 7 999,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 7 999,00 zł
    Darmowa dostawa
  12. TANIEJ Kup na raty
    9 774,15 zł 11 499,00 zł
    Darmowa dostawa
  13. TANIEJ Kup na raty
    14 449,16 zł 16 999,01 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 16 999,01 zł
    Darmowa dostawa
  14. TANIEJ Kup na raty
    9 774,15 zł 11 499,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 11 499,00 zł
    Darmowa dostawa
  15. TANIEJ Kup na raty
    9 774,15 zł 11 499,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 11 499,00 zł
    Darmowa dostawa
  16. TANIEJ Kup na raty
    9 774,15 zł 11 499,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 11 499,00 zł
    Darmowa dostawa
  17. TANIEJ Kup na raty
    9 774,15 zł 11 499,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 11 499,00 zł
    Darmowa dostawa
  18. TANIEJ Kup na raty
    9 774,15 zł 11 499,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 11 499,00 zł
    Darmowa dostawa
  19. TANIEJ Kup na raty
    9 774,15 zł 11 499,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 11 499,00 zł
    Darmowa dostawa
  20. Kup na RATY 0%
Zobacz jako Siatka Lista
Strona
na stronę