Smary

Zadbany i w pełni sprawny rower to gwarancja bezproblemowego użytkowania i płynnej jazdy. Do podstawowych czynności serwisowych należy odpowiednie smarowanie wymagających tego elementów. Smary do roweru zapewniają ich płynną pracę, ograniczając tarcie między nimi. W innych miejscach zapobiegają zapiekaniu i chronią przed korozją. Ograniczają tym potencjalne awarie, ale także poprawiają wrażenia z jazdy, w tym przenosząc to wszystko na wyniki sportowe.

Podstawa domowego serwisu - smar do łańcucha rowerowego

Odpowiednio nałożony smar do łańcucha rowerowego jest w stanie znacznie wydłużyć jego żywotność. Wpływa także na mniejsze tarcie i lekkość pedałowania oraz eliminuje nieprzyjemne dźwięki, które wynikałyby z braku smarowania. Istnieje wiele metod smarowania łańcucha, podobnie jak preparatów do tego przeznaczonych. Wspólnym punktem każdej z nich jest zadbanie o czystość przed ich nałożeniem i wytarcie nadmiaru po, co przyniesie najlepsze rezultaty.

Dlatego w parze z olejem do łańcucha warto posiadać odtłuszczacz i ściereczkę, lub szczotkę. Olej do smarowania łańcucha rowerowego w zależności od danego produktu może mieć inne właściwości i skład. Można do nich zaliczyć smary syntetyczne z teflonem, ceramiczne, czy te na bazie wosku.

Niezależnie od składu często stosuje się podział ze względu na zastosowanie w warunkach suchych lub mokrych. Smar do łańcucha rowerowego na suche warunki ma za zadanie ograniczyć przyleganie kurzu przez zachowanie czystości, natomiast do jazdy w mokrych warunkach musi być mniej podatny na wypłukiwanie przez deszcz.

Produkty na bazie wosku mają łączyć te cechy, a te z dodatkiem ceramiki wpływają na zmniejszenie tarcia, czyli wydajność jazdy. Są jednak bardziej kosztowne. Czym innym jest suchy smar do łańcucha rowerowego, który stworzony jest na bazie teflonu (PTFE) i występuje w aerozolu. Środki do łańcucha przyjmują różne formy.

Smar w sprayu do roweru jest jedną z nich, ale większą popularnością cieszą się oleje w formie płynnej. Spray może być szybszy w nakładaniu, ale podczas stosowania może łatwo osiadać na innych elementach roweru, jak np. hamulce rowerowe, co może pogorszyć ich działanie. Oleje w buteleczkach z wygodnym aplikatorem pozwalają natomiast na precyzyjne dozowanie środka smarującego na ogniwa łańcucha.

Jaki smar do łożysk rowerowych?

W odróżnieniu od oleju do łańcucha, smar do łożysko rowerowych musi mieć formę stałą. Przez to utrzymuje się znacznie dłużej i zapewnia płynną pracę kulek. Zazwyczaj w łożyskach można z powodzeniem stosować uniwersalny smar, np. na bazie litu, albo z teflonem. Można też postawić na specjalistyczny smar do piast rowerowych. Szczególnie jeśli wyposażone są w wysokiej klasy łożyska ceramiczne.

W nowoczesnych rowerach coraz częściej stosuje się jednak zamknięte łożyska, tzw. maszynowe. Zwykle podczas serwisowania wymienia się je po prostu na nowe, które są już odpowiednio nasmarowane w środku. Smar do łożysk rowerowych sprawdzi się natomiast w otwartych systemach, gdzie widoczne są kulki osadzone na bieżni. Można je znaleźć w piastach, pedałach, albo sterach.

Specjalistyczne smary rowerowe i oleje

Chociaż w większości podstawowych zadań serwisowych sprawdzi się uniwersalny smar do roweru, to w wielu przypadkach konieczne jest stosowanie dedykowanego specyfiku. Ich skład pozwala zachować wymagane właściwości jak np. gęstość, czy lepkość, które sprawdzają się w danym zastosowaniu.

Specjalne smary rowerowe to m.in.:

  • Smar montażowy - wykorzystywany do zapobiegania spiekania się elementów. Można zaliczyć do nich też pastę do karbonu, która ma za zadanie zwiększać tarcie pomiędzy łączonymi komponentami. Dzięki temu można dokręcać je z mniejszą siłą, na co wrażliwe są części z tego materiału.
  • Smar do sprzęgła przerzutki. Mechanizm stabilizatora, jak Shimano Shadow wymaga używania specjalnego specyfiku do zachowania jego wysokiej kultury pracy.
  • Olej do hamulców.

Hydrauliczne układy hamulcowe wymagają stosowania danego typu płynu. W zależności od producenta i serii może być to olej mineralny, czy DOT. Jeszcze inne smary rowerowe o szczegółowo dopracowanych właściwościach stosuje się w amortyzatorach.

Olej i smar do amortyzatorów rowerowych

Każdy amortyzator do roweru wymaga odpowiedniego smarowania. W zależności od konstrukcji stosuje się smary stałe, albo łączy się je z olejami. Bardziej uniwersalny smar do amortyzatorów rowerowych znajdzie zastosowanie w modelach sprężynowych. Zdecydowanie więcej uwagi trzeba przywiązać do wyboru odpowiedniego oleju w bardziej zaawansowanych modelach amortyzatorów. W tym jego ilości i sposobu aplikacji, co wpływa nie tylko na jakość pracy, ale nawet prawidłowe funkcjonowanie i zapobieganie uszkodzeniu.

Poza olejami w amortyzatorach powietrznych często stosuje się również stały smar na poszczególnych elementach, jak np. uszczelki. Czasem stosuje się smar do amortyzatorów rowerowych w sprayu na powierzchnię goleni w celu ich ochrony i poprawienia płynności pracy. Jednak przy odpowiednio utrzymanym widelcu jest to zbędny proces, a czasami nawet niekorzystny podczas długofalowego stosowania.

Zobacz jako Siatka Lista
Strona
na stronę
  1. TANIEJ
    Smar do łańcucha Momum MIC WAX 120ML
    49,69 zł 64,99 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 49,69 zł
  2. TANIEJ
    Smar do łańcucha Muc-Off Wet Lube 120ml Smar do łańcucha Muc-Off Wet Lube 120ml
    53,34 zł 79,99 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53,34 zł
  3. TANIEJ
    Smar do łańcucha Muc-Off Dry Lube 120ml Smar do łańcucha Muc-Off Dry Lube 120ml
    57,00 zł 79,99 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53,34 zł
  4. TANIEJ Kup na raty
    Olej do łańcucha Momum Mic Dry Oil 500ml Olej do łańcucha Momum Mic Dry Oil 500ml
    135,12 zł 175,99 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 135,12 zł
  5. TANIEJ
    Smar rowerowy w sprayu Weldtite TF2 Ultimate Spray with Teflon 400ml
    51,27 zł 69,90 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 51,27 zł
  6. TANIEJ
    Smar litowy Weldtite TF2 All Purpose Lithium Grease Tube 100g (Stery, Suporty, Piasty, Pedały)
    51,27 zł 69,90 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 51,27 zł
  7. TANIEJ
    Pasta Weldtite Carbon Gripper Paste 50g (Dla komponentów węglowych)
    62,48 zł 79,90 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 62,48 zł
  8. TANIEJ
    Smar Weldtite TF2 All Purpose Bike Grease with Teflon 125ml
    60,74 zł 79,90 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 60,74 zł
  9. TANIEJ
    Smar do łańcucha Muc-Off C3 Wet Ceramic Lube 120ml Smar do łańcucha Muc-Off C3 Wet Ceramic Lube 120ml
    80,00 zł 119,99 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 80,00 zł
  10. TANIEJ
    Olej do łańcucha Momum Mic Dry Oil 120ml
    46,18 zł 64,99 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 46,18 zł
  11. TANIEJ Kup na raty
    Smar do łańcucha Muc-Off Hydrodynamic Lube 50ml Smar do łańcucha Muc-Off Hydrodynamic Lube 50ml
    119,99 zł 149,99 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 119,99 zł
Zobacz jako Siatka Lista
Strona
na stronę