Dętki rowerowe

Dętki rowerowe - niezbędny element kół i zestawu naprawczego

W najpopularniejszym systemie opon dętki rowerowe odgrywają istotną rolę utrzymywania powietrza o odpowiednim ciśnieniu wewnątrz. Stanowią oddzielny element, jednak są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ogumienia w rowerze.

Chociaż ulegają przebiciom i uszkodzeniom, to dętki rowerowe są łatwe do wymiany, nawet w trasie i bez specjalistycznych narzędzi. Dlatego w sytuacjach awaryjnych sprawdzają się nawet w nowoczesnych kołach w systemie bezdętkowym. Zestaw do wymiany dętki w rowerze musi się składać oczywiście z dętki o odpowiednim rozmiarze, łyżek do opon i pompki, która umożliwi ponowne napompowanie koła.

Ponadto można się wyposażyć w zestaw do naprawy dętek rowerowych oparty o łatki umożliwiające zaklejenie niewielkich dziur. Łatki mogą występować w formie samoprzylepnej, albo z oddzielnym klejem wulkanizującym. W skład takiego zestawu często wchodzi też kawałek papieru ściernego, który umożliwia przygotowanie powierzchni przed przyklejeniem dla lepszej przyczepności.

Jakiego typu dętka rowerowa?

Dzisiejsze dętki dostępne są w wielu wariantach i sposobach wykonania. Najbardziej typowa i tradycyjna dętka rowerowa wykonana jest z butylu. Takie podstawowe modele są najpopularniejsze, dzięki czemu są łatwo dostępne i niedrogie. Ich ulepszone warianty posiadają rozwiązania dające dodatkową ochronę przed przebiciami. Należy do nich np. wypełnienie płynem uszczelniającym, który ma za zadanie zaklejać powstałe, niewielkie uszkodzenia, bez konieczności ręcznej naprawy i wymiany.

Popularne są także ich odchudzone odmiany, często wykorzystywane np. jako dętka do kolarki, gdzie wyraźnie niższa masa pozwala zachować lepsze osiągi. Natomiast jeszcze lżejsze są modele wykonane z innych materiałów. Może być to lateks, lub TPU - tworzywo poliuretanowe. Nawet o ponad połowę niższa waga niż w modelach butylowych przemawia do kolarzy dbających o wydajność jazdy.

Dlatego często wybierane są jako dętka do roweru szosowego. Największa różnica w wadze będzie natomiast w rowerach górskich, gdzie standardowe egzemplarze z gumy w dużym rozmiarze mogą przekraczać 200g wagi, w porównaniu do kilkudziesięciu gramów w przypadku dętek TPU. Piórkowa waga ułatwia także ich przewożenie w zestawie naprawczym. Ponadto dętka rowerowa z takich materiałów jest wyraźnie mniejsza po dokładnym złożeniu. Wymaga natomiast stosowania innych łatek w razie naprawy, a nawet może być to niemożliwe. Są też wyraźnie droższe, nawet kilkukrotnie, od standardowych egzemplarzy z gumy.

Standardy i rozmiary dętki do rowerów

Dętki do rowerów każdego typu występują w różnych rozmiarach. Dotyczy on wielkości koła oraz szerokości stosowanej opony. Odpowiednie modele pasują do kół o średnicach od 12 do 29 cali. Wyraźnie inną szerokość będzie miała także dętka do kolarzówki w porównaniu do dętki do roweru górskiego z kilkukrotnie większą oponą. Rozmiar powinien być ściśle dopasowany do posiadanego koła i opony. W awaryjnych sytuacjach jest natomiast możliwe zastosowanie nieco mniejszej, lub większej dętki.

Szczególnie dętka do roweru z butylu pozwala na lekkie rozciągnięcie, przez co dopasowuje się do koła o większej średnicy, albo umożliwia zwinięcie i zastosowanie w mniejszym kole. Nie zaleca się jednak takiego docelowego ich zastosowania. Wszystkie dętki do rowerów wyposażone są w zintegrowany wentyl. Dostępne jest kilka rodzajów zaworów, w tym różne warianty ich długości.

Stosowane w rowerach wentyle to:

  • Schrader - samochodowy (AV). Posiada większą średnicę - 8 mm. Jest analogiczny do tych stosowanych w autach, dzięki czemu koła rowerowe w niego wyposażone mogą być pompowane przy użyciu tych samych urządzeń. Dzisiaj znajdują się głównie w bardziej budżetowych rowerach, w tym w modelach MTB, trekkingowych, crossowych, czy miejskich.
  • Presta - francuski/sclaverand (FV/SV). Posiada mniejszą średnicę - 6 mm. Jego budowa wymaga odkręcenia górnej części w celu napompowania. To coraz bardziej dominujący standard w rowerach, szczególnie do zastosowań sportowych. Stosowane szeroko w modelach szosowych, gravelach, jak i górskich.
  • Dunlop - rowerowy (DV). Ma taką samą średnicę jak wentyl samochodowy, jednak nieco inną budowę. Jest to zawór jednokierunkowy, dlatego nie pozwala na zmierzenie ciśnienia, przez co dzisiaj jest rzadko spotykany, głównie w starszych rowerach.

Podczas wyboru dętki do roweru nie można pominąć kwestii odpowiedniego wentyla. Obręcz koła wykonana do używania z zaworem presta będzie miała mniejszy otwór, przez który nie uda się przecisnąć większego wentyla samochodowego. Możliwe jest natomiast założenie dętki z wentylem presta do kół z większym otworem pod zawór samochodowy. Nadmierny luz może jednak przyczynić się do powstania uszkodzeń.

Poza typem istotna jest także długość samego wentyla. Zwłaszcza w przypadku kół z wysoką obręczą, stosowanych szeroko w rowerach szosowych, gdzie zbyt krótki wentyl może uniemożliwić prawidłowy montaż. Przy wyjątkowo wysokich stożkach można wyposażyć się w dodatkowe przedłużenia do wentyli, które to umożliwią, albo ułatwią pompowanie.

Zobacz jako Siatka Lista
Strona
na stronę
  1. TANIEJ
    Dętka rowerowa standardowa Specialized z zaworem SCHRADER
    22,00 zł 13,20 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 13,20 zł
  2. TANIEJ
    Dętka z płynem antyprzebiciowym Weldtite Self Sealing Inner Tube 29
    50,00 zł64,89 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:50,00 zł
  3. TANIEJ
    Dętka Pirelli RoadTube 700x23/30c
    56,00 zł44,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:44,00 zł
  4. TANIEJ
    Dętka dziecięca Specialized Standard wentyl samochodowy Schrader
    22,00 zł13,20 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:13,20 zł
  5. TANIEJ
    Dętka z płynem antyprzebiciowym Weldtite Self Sealing Inner Tube 29
    56,99 zł64,89 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:50,00 zł
  6. TANIEJ
    Dętka Specialized Turbo z talkiem
    35,00 zł15,06 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:15,06 zł
  7. TANIEJ
    Dętka rowerowa dziecięca Specialized z zaworem SCHRADER
    22,00 zł13,20 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:13,20 zł
  8. TANIEJ
    Dętka z płynem antyprzebiciowym Weldtite Self Sealing Inner Tube 26
    51,91 zł64,89 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:55,16 zł
  9. TANIEJKup na raty
    Dętka Continental TPU Presta 60mmDętka Continental TPU Presta 60mm
    129,00 zł122,48 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:109,65 zł
  10. TANIEJ
    Dętka rowerowa standardowa Specialized z zaworem Presta
    22,00 zł10,04 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:10,04 zł
  11. TANIEJ
    Dętka z płynem antyprzebiciowym Weldtite Self Sealing Inner Tube 700 x 28c - 35c Schrader
    54,51 zł64,89 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:51,91 zł
  12. TANIEJ
    Dętka z płynem antyprzebiciowym Weldtite Self Sealing Inner Tube 700 x 28c - 35c Presta
    51,91 zł64,89 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:55,16 zł
  13. TANIEJKup na raty
    Zestaw łatek do dętek Lezyne Classic Kit BoxZestaw łatek do dętek Lezyne Classic Kit Box
    332,70 zł399,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:332,70 zł
    Darmowa dostawa
  14. TANIEJKup na raty
    Dętka Pirelli Scorpion SmarTube
    145,00 zł108,75 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:108,75 zł
  15. TANIEJ
    Uszczelniacz do dętek Muc-Off No Puncture Hassle Inner Tube Sealant 300mlUszczelniacz do dętek Muc-Off No Puncture Hassle Inner Tube Sealant 300ml
    59,99 zł74,99 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:59,99 zł
  16. TANIEJKup na raty
    Dętka Pirelli P Zero SmarTube EVO
    155,00 zł119,99 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni:116,25 zł
Zobacz jakoSiatkaLista
Strona
na stronę