Dętki rowerowe
Dętki rowerowe - niezbędny element kół i zestawu naprawczego
W najpopularniejszym systemie opon dętki rowerowe odgrywają istotną rolę utrzymywania powietrza o odpowiednim ciśnieniu wewnątrz. Stanowią oddzielny element, jednak są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ogumienia w rowerze.
Chociaż ulegają przebiciom i uszkodzeniom, to dętki rowerowe są łatwe do wymiany, nawet w trasie i bez specjalistycznych narzędzi. Dlatego w sytuacjach awaryjnych sprawdzają się nawet w nowoczesnych kołach w systemie bezdętkowym. Zestaw do wymiany dętki w rowerze musi się składać oczywiście z dętki o odpowiednim rozmiarze, łyżek do opon i pompki, która umożliwi ponowne napompowanie koła.
Ponadto można się wyposażyć w zestaw do naprawy dętek rowerowych oparty o łatki umożliwiające zaklejenie niewielkich dziur. Łatki mogą występować w formie samoprzylepnej, albo z oddzielnym klejem wulkanizującym. W skład takiego zestawu często wchodzi też kawałek papieru ściernego, który umożliwia przygotowanie powierzchni przed przyklejeniem dla lepszej przyczepności.
Jakiego typu dętka rowerowa?
Dzisiejsze dętki dostępne są w wielu wariantach i sposobach wykonania. Najbardziej typowa i tradycyjna dętka rowerowa wykonana jest z butylu. Takie podstawowe modele są najpopularniejsze, dzięki czemu są łatwo dostępne i niedrogie. Ich ulepszone warianty posiadają rozwiązania dające dodatkową ochronę przed przebiciami. Należy do nich np. wypełnienie płynem uszczelniającym, który ma za zadanie zaklejać powstałe, niewielkie uszkodzenia, bez konieczności ręcznej naprawy i wymiany.
Popularne są także ich odchudzone odmiany, często wykorzystywane np. jako dętka do kolarki, gdzie wyraźnie niższa masa pozwala zachować lepsze osiągi. Natomiast jeszcze lżejsze są modele wykonane z innych materiałów. Może być to lateks, lub TPU - tworzywo poliuretanowe. Nawet o ponad połowę niższa waga niż w modelach butylowych przemawia do kolarzy dbających o wydajność jazdy.
Dlatego często wybierane są jako dętka do roweru szosowego. Największa różnica w wadze będzie natomiast w rowerach górskich, gdzie standardowe egzemplarze z gumy w dużym rozmiarze mogą przekraczać 200g wagi, w porównaniu do kilkudziesięciu gramów w przypadku dętek TPU. Piórkowa waga ułatwia także ich przewożenie w zestawie naprawczym. Ponadto dętka rowerowa z takich materiałów jest wyraźnie mniejsza po dokładnym złożeniu. Wymaga natomiast stosowania innych łatek w razie naprawy, a nawet może być to niemożliwe. Są też wyraźnie droższe, nawet kilkukrotnie, od standardowych egzemplarzy z gumy.
Standardy i rozmiary dętki do rowerów
Dętki do rowerów każdego typu występują w różnych rozmiarach. Dotyczy on wielkości koła oraz szerokości stosowanej opony. Odpowiednie modele pasują do kół o średnicach od 12 do 29 cali. Wyraźnie inną szerokość będzie miała także dętka do kolarzówki w porównaniu do dętki do roweru górskiego z kilkukrotnie większą oponą. Rozmiar powinien być ściśle dopasowany do posiadanego koła i opony. W awaryjnych sytuacjach jest natomiast możliwe zastosowanie nieco mniejszej, lub większej dętki.
Szczególnie dętka do roweru z butylu pozwala na lekkie rozciągnięcie, przez co dopasowuje się do koła o większej średnicy, albo umożliwia zwinięcie i zastosowanie w mniejszym kole. Nie zaleca się jednak takiego docelowego ich zastosowania. Wszystkie dętki do rowerów wyposażone są w zintegrowany wentyl. Dostępne jest kilka rodzajów zaworów, w tym różne warianty ich długości.
Stosowane w rowerach wentyle to:
- Schrader - samochodowy (AV). Posiada większą średnicę - 8 mm. Jest analogiczny do tych stosowanych w autach, dzięki czemu koła rowerowe w niego wyposażone mogą być pompowane przy użyciu tych samych urządzeń. Dzisiaj znajdują się głównie w bardziej budżetowych rowerach, w tym w modelach MTB, trekkingowych, crossowych, czy miejskich.
- Presta - francuski/sclaverand (FV/SV). Posiada mniejszą średnicę - 6 mm. Jego budowa wymaga odkręcenia górnej części w celu napompowania. To coraz bardziej dominujący standard w rowerach, szczególnie do zastosowań sportowych. Stosowane szeroko w modelach szosowych, gravelach, jak i górskich.
- Dunlop - rowerowy (DV). Ma taką samą średnicę jak wentyl samochodowy, jednak nieco inną budowę. Jest to zawór jednokierunkowy, dlatego nie pozwala na zmierzenie ciśnienia, przez co dzisiaj jest rzadko spotykany, głównie w starszych rowerach.
Podczas wyboru dętki do roweru nie można pominąć kwestii odpowiedniego wentyla. Obręcz koła wykonana do używania z zaworem presta będzie miała mniejszy otwór, przez który nie uda się przecisnąć większego wentyla samochodowego. Możliwe jest natomiast założenie dętki z wentylem presta do kół z większym otworem pod zawór samochodowy. Nadmierny luz może jednak przyczynić się do powstania uszkodzeń.
Poza typem istotna jest także długość samego wentyla. Zwłaszcza w przypadku kół z wysoką obręczą, stosowanych szeroko w rowerach szosowych, gdzie zbyt krótki wentyl może uniemożliwić prawidłowy montaż. Przy wyjątkowo wysokich stożkach można wyposażyć się w dodatkowe przedłużenia do wentyli, które to umożliwią, albo ułatwią pompowanie.
-
-
- TANIEJ22,00 zł 13,20 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 13,20 zł
-
- TANIEJ22,00 zł 13,20 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 13,20 zł
- TANIEJ22,00 zł 10,04 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 10,04 zł
-
- TANIEJ22,00 zł 13,20 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 13,20 zł
-
-
- TANIEJ Kup na raty129,00 zł 122,48 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 109,65 złDarmowa dostawa
-
- Kup na RATY 0%165,00 złDarmowa dostawa
- TANIEJ Kup na raty145,00 zł 108,75 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 101,50 złDarmowa dostawa
-
- Kup na RATY 0%145,00 złDarmowa dostawa
- TANIEJ91,68 zł 145,00 zł Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 91,68 zł