Jakie jest optymalne ciśnienie w oponach rowerowych?
Jakie powinno być właściwe ciśnienie w oponach rowerowych? Oto nasze wskazówki dla Ciebie!
Jeśli chodzi o opony, nawet niewielka ilość powietrza może robić ogromną różnicę. Kiedy podczas jazdy na rowerze czujesz jakbyś ciągle jechał pod wiatr, bardzo prawdopodobne jest, że masz nieodpowiednie ciśnienie w oponach. Na szczęście można to naprawić w ciągu jednej chwili. Gdy opony są prawidłowo napompowane, jazda na rowerze staje się lekka i przyjemna. Są również inne atuty tego stanu: przy optymalnym ciśnieniu powietrza opony nie zużywają się tak szybko, jest mniejsze ryzyko przebicia dętki i czujesz się bezpieczniej na drodze!
"Optymalne" ciśnienie w oponach dla twojego roweru
Informacje ogólne
Ciśnienie powietrza w oponach rowerowych zależy od różnych czynników. Bezwzględny maksymalny limit to maksymalne ciśnienie o którym informuje napis z boku opony i nigdy nie należy go przekraczać ze względów bezpieczeństwa. Większa presja to mniejszy opór powierzchni i ochrona przed przebiciem opony rowerowej. Jednak niższe zapewnia większy komfort, ponieważ koło lepiej wtedy absorbuje uderzenia i ma większą przyczepność, idealnie przylegając do powierzchni.
Ogólna zasada brzmi: im szerszy bieżnik, tym niższe ciśnienie. Opony na kołach "wyścigówek" potrzebują mocnego napompowania, żeby nie doszło w nich do przebić podczas toczenia się po asfalcie, a te szersze i bardziej wytrzymałe wymagają znacznie mniejszego.
Dostosuj ciśnienie opon
Wszystkie poniższe wartości są wytycznymi dla rowerzystów średniej wagi (70 kg), na przeciętnym rowerze (12 kg), więc muszą być dostosowane do różnych czynników. Jeśli jesteś cięższy lub przewozisz ładunek, na przykład zakupy, będziesz potrzebować większej presji. Producenci opon zazwyczaj dają zasadę 1% na kilogram. Jeśli pedałujesz na rowerze elektrycznym, możesz dodać prawie pół bara ze względu na dodatkową wagę akumulatora i silnika (zwykle 10 kg).
Kolejny punkt to rodzaj nawierzchni po której jedziesz: jeżeli jest nierówna i kamienista warto nieco obniżyć ciśnienie w dętkach. Zaowocuje to większą przyczepnością roweru, a opony częściowo zaabsorbują napotykane nierówności.
Punkt wyjściowy rowerzysty 70 kg
Rodzaj roweru |
Szerokość opony |
Ciśnienie w oponach w barach |
Ciśnienie opon psi |
Rower trekkingowy |
35 mm |
4,5 |
65 |
Rower trekkingowy |
40 mm |
4,0 |
58 |
Rower trekkingowy |
50 mm |
3,0 |
44 |
Rower wyścigowy |
25 mm |
7,0 |
100 |
Rower wyścigowy |
28 mm |
6,0 |
87 |
Rower żwirowy |
35 mm |
4,5 |
65 |
Mtb |
2" ( 50 mm) |
3,0 |
44 |
Mtb |
2,3" (59 mm) |
2,0 |
29 |
Ciśnienie w oponach rowerów miejskich i turystycznych
Punkt wyjścia to 4 bary. Sportowe rowery miejskie używają mocniejszych opon około 35 mm, podczas gdy niektórym rowerom turystycznym bliżej do górskich, z oponami o szerokości około 50 mm. Jeśli są one zauważalnie węższe niż 40 mm, 0,5 bara więcej im nie zaszkodzi; z drugiej strony, jeśli są bliżej 50 mm, można je obniżyć o pół.
Ciśnienie w oponach dla MTB
Nie wszystkie rowery górskie są takie same: jeśli używasz roweru terenowego w mieście i podczas jazdy w lesie w weekendy, 3 bary to dobry punkt początkowy. W ten sposób na asfalcie nadal będziesz czuł odpowiedni opór. Przed wjazdem na nierówny teren można pozbyć się częściowo powietrza, aby uzyskać lepszą przyczepność.
Jeśli używasz opon bezdętkowych, szansa przebicia jest mniejsza, dzięki czemu możesz jeździć przy mniejszym ciśnieniu. W przeciwieństwie do szosy, niskie ciśnienie w oponach rowerowych jest zaletą w lesie, ponieważ zwiększa komfort jazdy i zapewnia większą przyczepność w trudnych warunkach. Jeśli często poruszasz się w trudnym terenie, ciśnienie powinno być utrzymywane na jak najniższym poziomie, ale wystarczająco wysokim, aby chronić felgi i opony.
Ciśnienie w oponach rowerów wyścigowych
Kiedyś było to bardzo proste - 23mm szerokości opony napompowane do 8 barów. Powszechnie przyjęto, że wyższe ciśnienie równa się mniejszy opór toczenia. Teraz nie jest to już tak oczywiste, a felgi i opony rozszerzyły się wraz z rozwojem technologii. 25 mm to aktualnie dolna granica: 7 barów wystarczy na tę szerokość.
Rowery żwirowe mogą wyglądać jak rowery wyścigowe na pierwszy rzut oka, ale ich opony są przeznaczone do jazdy w terenie. 4 bary są tu dobrym punktem wyjścia, który, w zależności od powierzchni i rodzaju opony, można regulować w ruchu, aby uzyskać optymalne wyniki.
Rodzaje zaworów w rowerach
Obecnie istnieją trzy główne rodzaje zaworów używanych do rowerów, ale czasami są one różnie nazywane.
Zawór Dunlop
Zawór Dunlop, zwany również zaworem Wood lub angielskim, jest jednym z najczęstszych używanych do rowerów. Jest bardzo łatwy w użyciu. Jeśli chcesz nadmuchać koło, po prostu musisz umieścić na nim zawór pompki a wcześniej ostrożnie odkręcić górną nakrętkę.
Zawór Presta/Sclaverand
Jest to tradycyjny zawór do rowerów wyścigowych. Wymaga tylko bardzo wąskiego otworu w obręczy i dobrze nosi stosunkowo wysokie ciśnienie powietrza wymagane dla roweru wyścigowego. Jednak mały metalowy pręt na czubku zaworu jest bardzo czuły. Zanim będziesz mógł nadmuchać dętkę za pomocą zaworu Presta, musisz poluzować niewielką nakrętkę na jego czubku. Następnie możesz nacisnąć metalowy pręt, aby zwolnić trochę powietrza przed napompowaniem opony.
Schrader/Zawór automatyczny
Automatyczny zawór, znany również jako zawór Schrader lub zawór amerykański, jest bardzo wytrzymały i można przez niego wygodnie napompować koło na każdej stacji paliw. Do automatycznego zaworu potrzebna jest inna pompka niż do poprzednich dwóch omówionych wcześniej.
Rodzaje pompek rowerowych
Pompki podłogowe
Jeśli jeździsz na rowerze wystarczająco regularnie, warto kupić pompkę podłogową. Dzięki dużemu rozmiarowi możesz napompować nią opony przy mniejszym wysiłku, ale także kontrolować ich ciśnienie dzięki wbudowanemu manometrowi. Pompki te są zazwyczaj wyposażone w głowicę z dwoma wyjściami, aby pasowały zarówno do zaworów Dunlop / Presta, jak i automatycznych.
Pompka podłogowa Topeak Joe Blow Max HP - 139,90 zł
Pompki ramowe
Wiele rowerów miejskich i turystycznych jest wyposażonych w pompki zamontowane na ramie, dzięki czemu są zawsze pod ręką, nawet podczas tras. Większość z tych pompek nie jest kompatybilna z zaworami automatycznymi.
Pompka Beto Mini ALU z manometrem av/presta - 56,90 zł
Mini-pompki ramowe
Jeśli nie masz pompki ramowej na rowerze, niezłym pomysłem jest spakowanie ramowej mini-pompki. Dobrze jest posiadać ja pod ręką, w torbie lub zamontowaną na jednośladzie. Będziesz mógł sięgnąć po nią zawsze w razie potrzeby.
Pompka Specialized AIR TOOL MTB MINI PUMP - 129,00 zł
Pompki CO2
CO2 są jeszcze bardziej minimalistyczne niż mini-pompy. Pompki CO2 zajmują bardzo mało miejsca i ważą tyle co nic, ale mogą być używane tylko raz i są dość drogie. Niektóre pojemniki aluminiowe i stalowe mogą być poddawane recyklingowi.
Pompka CO2 Specialized Mini MTB - 169,00 zł
Kontrola ciśnienia powietrza
Konieczne jest sprawdzenie ciśnienia opon przed każdym wyjazdem, ponieważ mogą tracić powietrze. Regularne badania kontrolne nie zajmują dużo czasu i zapobiegają zakłóceniom przedwcześnie zużytej lub rozpuszczonej gumy, co zwykle zdarza się w najgorszym momencie.
Korzystanie z pompki podłogowej
Przed rozpoczęciem zidentyfikuj prawidłowe zamocowanie zaworu na głowicy pompy. Jedno z dwóch wejść ma znacznie mniejszą średnicę niż drugie. Głowica pompy musi być teraz zablokowana (w rzadkich przypadkach również przykręcona). Aby to zrobić, przesuń dźwignię do góry, aż utworzy linię prostą z zaworem. Podczas pompowania powietrze powinno płynąć bezpośrednio do rurki. Jeśli usłyszysz syczenie, akcesorium nie jest idealnie umiejscowione na zaworze: po prostu powtórz proces jeszcze raz i dociśnij połączenie nieco mocniej na zaworze.
Korzystanie z ramowej mini-pompki
Pompki te mają znacznie prostszą konstrukcję niż podłogowe: zwykle mieszczą się tylko na zaworach Dunlop i Presta, a w większości przypadków nie muszą być zamocowane. Wystarczy umieścić mocowanie na zaworze i pompie.
Często zadawane pytania
- Kiedy mogę mieć pewność, że ciśnienie w oponach mojego roweru jest optymalne?
Jeśli czujesz, że ciągle pedałujesz pod wiatr albo jakbyś używał hamulców, jest bardzo prawdopodobne, że ciśnienie powietrza jest zbyt niskie. Innym niewątpliwym znakiem niskiego ciśnienia w oponach jest usłyszenie "uderzenia", gdy obręcz dotyka ziemi na krawędziach.
- Czy moje opony nie są za bardzo napompowane?
Ogólnie rzecz biorąc, rzadko zdarza się zbyt duża presja. Prawdopodobnie będziesz w stanie poczuć wtedy każdy skok na drodze. Opony powinny również absorbować wiele uderzeń, a mogą to zrobić tylko wówczas, gdy są optymalnie napompowane.
- Gdzie mogę znaleźć informacje o szerokości opony?
Z boku wszystkich opon znajduje się wskazówka jak "35x700". Pierwsza liczba wskazuje na szerokość opony w milimetrach, a druga na rozmiar koła.
- Gdzie mogę znaleźć informację o maksymalnym ciśnieniu w oponach rowerowych?
Ta informacja znajduje się na boku i jest zwykle wyrażona w barach. Trzeba czasem trochę jej poszukać, ponieważ wiele firm nie drukuje tych wartości w jasnym kolorze, ale odciska je w gumie.
- Dlaczego nie mogę po prostu kontrolować ciśnienia kciukiem?
Przy około 2 barach opona jest twarda, ale poza tą wartością nie widać prawie żadnej różnicy.
- Jak mogę kontrolować ciśnienie w dętce roweru?
Dla codziennie użytkowanego roweru do jazdy miejskiej, przybliżonym testem jest przyciśnięcie na siodełku całej wagi ciała. Jeśli tylna opona silnie się odkształca lub obręcz uderza o ziemię, oznacza to, że ciśnienie jest zbyt niskie.
- Czy przednie i tylne koła wymagają takiego samego ciśnienia?
Zasadniczo tylne koło może wytrzymać nieco większe ciśnienie, ponieważ zawsze jest na nim trochę więcej obciążenia. Jednak w zależności od położenia bagażnika rozkład obciążenia może być inny.
- Jak często muszę kontrolować ciśnienie w oponach?
Jeśli używasz roweru na co dzień, dobrze by było sprawdzić ciśnienie w oponach co około dwa tygodnie. Jeśli jesteś rowerzystą - sportowcem wypadałoby je kontrolować przed każdą jazdą.
- Nie mogę napompować powietrza do opon, opór jest zbyt wysoki. Co robię źle?
Jeśli komora powietrza ma zawór Presta, mała śruba musi zostać odkręcona, zanim będzie można pompować. Często nawet metalowy pręt potrzebuje małego ciągu, aby zwolnić zawór. Jednym z powodów może być też nieprawidłowe mocowanie zaworu.
- Co oznacza psi?
Psi jest jednostką ciśnieniową powszechnie stosowaną w Stanach Zjednoczonych. Skrót oznacza funt na cal kwadratowy, co tłumaczy się jako "ciśnienie jednego funta na cal kwadratowy". Można podzielić wartość psi przez 14,5, dzięki czemu uzyskamy jednostkę miary używaną w Europie.