Metamorfoza roweru

31/03/2022
Metamorfoza roweru

 

Rower jest wspaniałym środkiem transportu, który może służyć nam przez lata. Wiele osób przywiązuje się do tych jednośladów i nie zamierza ich zamieniać na lepszy egzemplarz za nic w świecie. By nasz rower zachował jakość i trwałość przez lata, należy o niego dbać, nieraz jednak warunki na to nie pozwalają. Na przykład, gdy nie posiada się garażu, lub miejsca, gdzie rower mógłby przebywać w deszczowe dni jak również w okresie zimowym. Przez takie sytuacje rower zaczyna się psuć, mogą pokazać się na nim oznaki korozji. W takich sytuacjach nie należy bagatelizować tematu, jeżeli zależy nam, by nasz środek lokomocji służył nam przez kolejne lata. Kolejnym przykładem, który powinien dać nam do zrozumienia podjęcie decyzji w sprawie renowacji, są wszelkiego rodzaju otarcia, które na przestrzeni tygodni lub miesięcy mogą przekształcić się w ogniska rdzy. Wiele osób również decyduje się po prostu na zmianę koloru, ponieważ widziały u znajomego lub przyjaciela, jak przeprowadził taką operację oraz jakie oszałamiające efekty uzyskał. 

Ten artykuł ma na celu poprowadzenie Cię, za przysłowiową "rękę" krok po kroku, jak pomalować swój rower od podstaw, oraz jakich rzeczy potrzebujesz, by tego dokonać. Jeśli przyłożysz się do pracy, zainwestujesz kilka złotych więcej oraz dodasz nutkę miłości do tej pracy, gwarantuję, że twój rower otrzyma nowe życie, a chyba na tym najbardziej Ci zależy.

Czym najlepiej pomalować rower?

W internecie znajdziemy wiele propozycji, do których możemy się odwołać, by zakpić potrzebny do tego asortyment. Wpierw najlepszym sposobem będzie zakup wszystkich potrzebnych materiałów od jednego sprzedawcy, by nie biegać po mieście i nie szukać wszystkiego osobno. Mianowicie mówimy to o farbie, oraz podkładzie. W tym przypadku musimy się skupić na rodzaju, który będzie temu zabiegowi najlepiej odpowiadać. Do czego te rzeczy mają służyć, oraz jaka jest ich specyfikacja:

  • Farba — do wyboru są zwykłe farby (klasyczne), oraz te oferowane w sprayu, dla lepszego efektu preferowane są jednak farby w sprayu,
  • Podkład — jest to pierwsza warstwa, którą musimy nałożyć, by farba mogła trzymać się przez długi czas na rowerze. Ma on służyć jako środek zapobiegawczy przed rdzą oraz innymi czynnikami niepożądanymi. 

Na aukcjach internetowych znajdziemy szereg oferowanych tego typu produktów, jednakże, gdy chcemy, by nasza praca nie poszła na marne, a efekty były widoczne przez lata, na materiałach nie powinniśmy oszczędzać. Niewiele większa inwestycja jest w stanie zdziałać cuda, dodatkowo ciesząc oko, oraz dając ogromną satysfakcję z faktu, że udało się nam samodzielnie tego dokonać.

Dodatkowo musimy zainwestować w:

  • papier ścierny o różnej gradacji (gruboziarnistej jak i drobnoziarnistej)
  • druciana szczotka, która posłuży do dokładnego starcia starej warstwy farby,
  • niezbędne narzędzia do rozkręcenia roweru (klucze płaskie, nasadowe)
  • folia, tektura, w zależności, w jakim miejscu będziesz przemalowywać rower, jeśli na zewnątrz, nie będzie Ci to potrzebne, miej jednak na uwadze warunki pogodowe,
  • maseczka, zaleca się używać jej w czasie malowania, służy ona odizolowaniu chemicznych substancji, które będą wydobywać się ze sprayu,
  • lakier bezbarwny, będzie potrzebny jako warstwa ostatnia, która zaimpregnuje (utrwali) cały efekt oraz nada połysku,
  • pędzel, jeśli podejmiesz się malowania zwykłą farbą
  • alkohol izopropylowy lub benzyna ekstrakcyjna do odtłuszczenia powierzchni ściernej

Jak pomalować rower, przewodnik krok po kroku

Dla kogoś, kto nigdy wcześniej tego nie robił, może wydawać się to stosunkowo trudne. Trzeba mieć na uwadze, by nie spieszyć się przy wykonywaniu poszczególnych czynności, czas nie może tu grać istotnej roli, chyba że posiada się doświadczenie. By rezultat był zadowalający, sugeruj się powiedzeniem "spiesz się powoli".

Wpierw przygotuj miejsce do malowania

Mówiąc o warunkach domowych mamy na myśli, miejsce obok domu, niekoniecznie musi odbywać się to w naszych czterech ścianach. Jest to spowodowane wydobywaniem się chemicznych środków ze sprayu, który będzie nakłady na rower. Najlepszym miejscem będzie do tego garaż, lub praca na zewnątrz, pamiętaj, by wpierw sprawdzić pogodę, aby nic Cię nie zaskoczyło. Dodatkowo powinno być ciepło, nie koniecznie gorąco, oraz bezwietrznie, by farma równomiernie się rozprowadzała. Jeżeli podjąłeś decyzję o malowaniu roweru w domu, pamiętaj o otwarciu okien, twoje płuca Ci podziękują.

Czas na zabezpieczenie miejsca pracy

W zależności od miejsca, w jakim będziesz wykonywać czynności regenerujące twój rower, powinieneś rozłożyć folię, lub tekturę. Miej na względzie, że farba w sprayu mimo łatwości rozprowadzania, strasznie szybko się ulatnia i w ciągu chwili znajdziemy ją dosłownie wszędzie. Tyczy się to również malowania zwykłą farbą, w jej przypadku, skup się na wyłożeniu podłogi tekturą, by krople, które skapną z roweru, nie wybrudziły paneli lub płytek podłogowych.

Rozkręć swój jednoślad

Jedną z najważniejszych rzeczy jest rozkręcenie roweru, nie musisz jednak wykręcać wszystkiego, co się da. Warto jednak nie szczędzić sił i usunąć jak najwięcej części na czas malowania. Może zająć Ci to więcej czasu, jednak później nie będziesz musiał tracić go na czyszczenie poszczególnych części, w momencie, gdyby doszło do ich zanieczyszczenia. Im więcej części wykręcisz, tym większe będziesz mieć również pole manewru, w więcej miejsc się dostaniesz oraz lepiej i dokładniej pomalujesz swój rower. 

Reszta części, które nie będą konieczne do wykręcania, powinny zostać obklejone (taśmą, gazetami), by nie zostały pochlapane farbą. 

Ściąganie farby oraz szlifowanie

Malowanie roweru musi zostać przeprowadzone krok po kroku, przez co też nie możemy od razu nakładać farby, ponieważ będzie wyglądać to bardzo źle i niespójnie po jej wyschnięciu. Najlepszym sposobem na długotrwały efekt jest zeszlifowanie (starcie) starych warstw farby. Gdy nasz rower jest w złym stanie, tzn. widać korozję, odpryski, rysy, najlepszą opcją będzie starcie wszystkich warstw aż do metalu. W momencie, gdy takie szkody nie mają miejsca, wystarczy tylko zmatowić lakier oraz pozbyć się naklejek (jeśli rower takowe posiada). Do zdzierania farby posłuży Ci papier gruboziarnisty. Natomiast w miejscach, gdzie pokazuje się rdza, użyj szczotki drucianej, dzięki niej uzyskasz znacznie lepszy efekt.

Umyj rower oraz wszystkie elementy

Po szlifowaniu całego roweru należy go dokładnie umyć. Dzięki takiemu zabiegowi pozbywamy się wszelakiego rodzaju zanieczyszczeń oraz kawałków i strzępków, jakie pozostały na ramie, po ścieraniu. Użyj do tego detergentu, gąbki lub szczotki. Do pomocy może posłużyć Ci również wąż ogrodowy, jeśli takowy posiadasz, oraz gdy te czynności wykonujesz na podwórku. 

Odtłuszczanie elementów

Gdy rower został umyty, powinieneś odczekać jakiś czas, by woda znajdują się na nim naturalnie znikła. Możesz wspomóc się również ręcznikiem, lub papierem, jednakże nie spiesz się, woda gra tutaj na Twoją niekorzyść, jak również czas. Rower w momencie odtłuszczania powinien być suchy. Wtedy należy przemyć go specjalnym środkiem, przeznaczonym do tego zabiegu. Najlepszym środkiem, jaki możesz użyć, będzie benzyna ekstrakcyjna lub alkohol izopropylowy, możesz je kupić przez internet, lub w każdym sklepie z materiałami budowlanymi lub farbami. 

Czas na nałożenie podkładu

Kolejnym krokiem, zbliżającym nas powoli ku końcowi, będzie nałożenie podkładu. Musisz pamiętać, by tę czynność przeprowadzać bardzo powoli i sumiennie. Nie ma tu miejsca na błędy, postaraj się zrobić to jak najdokładniej. Używając podkładu, zapewniasz idealną pierwszą nawierzchnię, by farba mogła trzymać się przez lata. Lepszym sposobem będzie nałożenie kilku cieńszych warstw, niż jednej grubej. Pamiętaj, by odczekać odpowiednio długi czas między jedną warstwą a kolejną, by podkład mógł równomiernie wyschnąć. Dodatkowo zwróć uwagę, na podkład jakiego będziesz potrzebować. Wszystko zależy od koloru farby. Jeżeli planujesz przemalować swój jednoślad na kolor jasny, zainwestuj w podkład biały. Natomiast, gdy chcesz, by Twój rower był pokryty kolorem ciemnym, lepiej będzie kupić podkład koloru szarego.

Pomaluj rower wybraną farbą

Pamiętaj, by przed rozpoczęciem malowania wstrząsnąć farbą, dzięki temu będzie się lepiej rozprowadzać. Dodatkowo nakładaj cienkie warstwy, rób przerwy między nakładaniem, daj czas farbie, by mogła spokojnie wyschnąć. Ilość warstw, które nałożysz, będzie uzależniona od satysfakcjonującego Cię efektu. Aplikacja farby na ramę roweru nie może odbywać się z bardzo bliskiej odległości, taka operacja może powodować nierównomierne odkładanie się farby, w miejscach, w których tego nie oczekujemy. Jeżeli zdecydowałeś się na malowanie roweru farbą zwykłą, nie zapomnij o zakupie pędzla, bądź dwóch, które posłużą Ci do malowania. Najlepiej zaopatrzyć się w jeden pędzel mniejszy (taki który dosięgnie do miejsc ciężko dostępnych, oraz większy, którym szybciej i sprawniej pomalujesz większe części ramy).

Nałóż lakier bezbarwny

Ostatnim zabiegiem będzie nałożenie lakieru bezbarwnego. Lakier ma posłużyć konserwacji, ochronie, oraz nabłyszczeniu całego roweru. Dzięki niemu efekt będzie znacznie lepiej widoczny, oraz trwalszy. Dodatkową zaletą lakieru bezbarwnego jest jego powierzchnia, która będzie zapobiegać (przynajmniej w fazie początkowej) osadzania się brudu na ramie roweru. 

Dodatkowe czynności regeneracyjne

Możesz również podjąć się w momencie przemalowywania roweru wymiany poszczególnych części. Malowanie możesz rozłożyć na kilka dni, ewentualnie mogą Cię też do tego skłonić warunki pogodowe lub po prostu brak czasu. Zastanów się, czy nie powinien przy okazji wymienić różnych części. Gdy podjąłeś się malowania roweru, zapewne miałeś konkretny powód, by to zrobić. Dlatego też warto kupić nowy smar do łańcucha, przez co znacznie usprawnisz jego pracę. Dodatkowo możesz wymienić klocki hamulcowe (gdy czujesz, że rower nie hamuje już tak jak powinien), pedały (jeżeli są popękane, lub porysowane) oraz siodełko, które na przestrzeni lat mogło zacząć się rozdzierać lub pękać. 

Jeżeli doszedłeś do wniosku, że chcesz odmłodzić swój rower, warto prócz przemalowania postawić na całościową regenerację, gwarantuję Ci, że dzięki temu napewno Twój jednoślad się odwzajemni dobrym sprawowaniem przez kolejne lata.

 

 

 

Tagi