Jak wymienić dętkę w rowerze

03/03/2022
Jak wymienić dętkę w rowerze

Jeżeli nie jesteśmy posiadaczami roweru z oponami bezdętkowymi czasami podczas przejażdżki naszym jednośladem może wydarzyć się nieprzyjemna sytuacja, która skutecznie uniemożliwia nam dalszą jazdę. Teoretycznie może się wydawać, że wymiana dętki w rowerze jest wręcz banalnym zajęciem i o ile dla doświadczonej osoby, która już niejednokrotnie podejmowała się takiej czynności jest to dziecinnie proste zadanie, chociaż i doświadczonej osobie czasami może sprawić to problem. Gdy jednak już przydarzy nam się taka sytuacja, a nie chcemy korzystać z pomocy specjalisty, przed przystąpieniem do wymiany dętki koniecznie trzeba zapoznać się z podstawowymi etapami pracy, tak aby cały proces przebiegał szybko i sprawnie.

Z racji tego, że w niektórych sytuacjach nie jesteśmy w stanie uchronić się przed przedziurawieniem dętki, niezależnie od tego w jakim jesteśmy miejscu, taka sytuacja po prostu ma prawo się wydarzyć. Dlatego będąc kierowcą jednośladu warto nabyć taką przydatną umiejętność, która w razie kłopotu może okazać się na wagę złota.

 

1. Co będzie potrzebne

Zacznijmy od tego co będziemy potrzebować do wymiany dętki w rowerze. Przede wszystkim przydałyby się dwie lub trzy łyżki do opon, pompka (w zależności od wentyla nie każda będzie się nadawała do napompowania opony), opcjonalnie klucz imbusowy i oczywiście zapasowa dętka, którą zastąpimy naszą przedziurawioną. Pamiętajmy także o tym, aby łyżki do opon w miarę porządne, chociażby ze średniej półki, dzięki czemu posłużą nam dłużej, a my na przyszłość zaoszczędzimy trochę pieniędzy. Gdy już zaopatrzyliśmy się w odpowiednie narzędzia pracy możemy przystępować do realizacji wymiany uszkodzonej dętki.


2. Jaką dętkę wybrać

Pierwszą rzeczą, zanim wybierzemy odpowiednią dętkę będzie zorientowanie się jaki posiadamy zaworek w dotychczasowym modelu. Ogólnie wyróżniane są trzy typy wentyli.

- wentyl typu Presta, który jest najczęściej wykorzystywany w jednośladach szosowych oraz modelach sportowych. W przypadku tego typu wentyla powinniśmy odkręcić nakrętkę, tak abyśmy byli w stanie ją wcisnąć w ten sposób uwalniamy z niej powietrze.

- wentyl typu Dunlopa, jest to wentyl standardowo wykorzystywany wśród starszych modeli np. typu składak. Podczas spuszczania powietrza w przypadku tego wentyla, należy wykręcić głowicę wentyla.

- wentyl typu Schrader, to wentyl najczęściej stosowany w samochodach. W tym przypadku bierzemy cienki przedmiot (możemy posłużyć się kluczem lub śrubokrętem) i wciskamy przedmiotem zawór wewnątrz.

Oczywiście niezbędnym krokiem, przed zakupem nowej dętki, jest rozeznanie jaką wielkość oraz szerokość opony posiadaliśmy. Ta informacja jest zawarta na każdej dotychczasowej oponie (zdarzają się jednak bardzo nieliczne wyjątki). Warto wiedzieć o tym, że zazwyczaj istnieje kilka sposobów pomiaru kół rowerowych. Jest to między innymi system metryczny, który stosuje się do rowerów szosowych, system ETRTO oraz system calowy, przy czym ten ostatni jest najczęściej występującym sposobem zapisu rozmiaru opon rowerowych.

Jeżeli jesteśmy akurat w trasie, a nie mamy pod ręką kartki i nie posiadamy fotograficznej pamięci, możemy wykonać zdjęcie telefonem komórkowym, a następnie udać się do sklepu rowerowego, gdzie samodzielnie lub za pomocą doradcy dobierzemy odpowiednią wielkość i szerokość dętki do naszej opony.

Pamiętajmy, aby przed zakupem dętki ocenić jej jakość, gdyż tańszy model z słabego tworzywa, może przyczynić się do sytuacji, w której w niedługim czasie znów będziemy musieli inwestować w nową dętkę.


 

3. Zdejmowanie koła

Przed rozpoczęciem wymiany dętki koniecznie musimy zdjąć oponę w naszym rowerze. Aby wykonać tę czynność powinniśmy ustawić odpowiedni bieg. Jeżeli wymieniamy tylną oponę ustawmy najniższy bieg, natomiast jeśli przednią przestawmy bieg na środkowy.

Następnie odpinamy zacisk koła i odchylamy wózek przerzutki.

Jeżeli jesteśmy posiadaczami hamulców typu V-brake powinniśmy najpierw je odchylić, czyli wyjąć tzw. fajkę z ramienia hamulca, jednak gdy ta czynność będzie sprawiała nam trudność możemy po prostu odkręcić śrubę, która przetrzymuje linkę hamulcową. Podczas tej czynności warto przyjrzeć się w jakim jest ona stanie, gdyż jeżeli widzimy wystające z niej jakiekolwiek druciki lub po prostu jest zaśniedziała weźmy pod uwagę wymianę jej.

Natomiast, gdy posiadamy hamulec tarczowy pomijamy ten proces i przechodzimy do następnego etapu działania.
Jeżeli wymieniamy dętkę na przednim kole sprawa jest troszeczkę łatwiejsza niż w przypadku wymiany dętki na tylnym kole. W pierwszej opcji wystarczy poluzować zacisk i wykręcić koło. Natomiast, jeżeli chodzi o zdejmowanie tylnego koła, w zależności od budowy roweru, może być koniecznie wypięcie hamulców lub odkręcenie koła za pomocą śrubokrętu. Dlatego oprócz akcesoriów do demontażu opony i wymiany dętki warto mieć ze sobą zawsze śrubokręt płaski i krzyżakowy. Oczywiście podczas zdejmowania koła pamiętajmy o tym, że najwygodniej będzie nam to robić do góry nogami, tak aby koło znajdowało się na górze.

Gdy już odpięliśmy zacisk koła oraz odchyliliśmy wózek przerzutki, spuszczamy powietrze, aby wyjąć oponę z obręczy. Aby upewnić się, że spuściliśmy powietrze do samego końca nasłuchujmy charakterystycznego dźwięk odklejającej się opony od rantu obręczy. Będzie to dla nas sygnał, że jest ona gotowa już do demontażu.

Nie zawsze jednak wyciągnięcie opony jest proste. Jednak nie wolno absolutnie używać do tego żadnych śrubokrętów, noży ani innych ostrych przedmiotów, gdyż zwyczajnie można przez nieuwagę spowodować uszkodzenie dętki lub opony. Jeżeli jednak nie potrafimy poradzić sobie ręcznie, możemy wspomóc swoją pracę łyżką do opon.
Gdy już zdecydujemy się na używanie łyżki do ściągania opony pamiętajmy o tym, aby podważać łyżką oponę w okolicach wentyla. Jak już uda nam się doprowadzić do momentu, w którym brzeg opony wyjdzie poza obręcz, delikatnie przesuwajmy łyżką po obwodzie obręczy, aż opona po prostu odzieli się od niej. Gdy już uporamy się z naszym kołem możemy przejść do następnego etapu.

 

4. Wymiana dętki w rowerze

Zanim zaczniemy nakładać dętkę, warto ją najpierw trochę podpompować, dzięki czemu nasza praca przebiegnie sprawniej. Następnie osadzamy oponę na obręczy, ale tylko jedną krawędzią, ważne, aby pamiętać o kierunku toczenia koła, tak aby drugi rant wystawał poza to koło. Następnie w szczelinę, która powstała między obręczą a oponą wciskamy ręcznie naszą dętkę. Potem zaczynamy od włożenia wentyla w dziurę naszej obręczy i delikatnie układamy dętkę. Zwróćmy szczególną uwagę na fakt, aby opona w żadnym miejscu nie była zawinięta lub przekręcona. Gdy już jesteśmy pewni, że nasza dętka jest dobrze ułożona, możemy zacząć zakładać obręcz na drugą krawędź opony. I w tym wypadku, jeżeli sprawia nam trudność, gdy wykonujemy to samymi rękoma możemy posłużyć się łyżką.

Jeżeli nasza dętka jest już całkowicie schowana pod oponą możemy przystąpić do jej pompowania (jednak jeszcze nie pompujmy jej do końca). Gdy już opona będzie napompowana, aby wszystko dobrze się ułożyło, postarajmy się poruszać nią na różne strony. Następnie napompujmy ją już całkowicie do docelowego ciśnienia i upewnijmy się, że opona „siedzi równo”. Gdy podczas pompowania dętka zacznie wychodzić na zewnątrz, musimy szybko spuścić z niej powietrze, ponieważ pompowanie na siłę w takiej sytuacji może doprowadzić do eksplozji.

Aby mieć pewność, że nasza opona została prawidłowo zamontowana, można zakręcić kołem i zobaczyć czy guma nigdzie nie ociera się lub obija.


 

5 Zakładanie koła

Proces zakładania koła wygląda bardzo podobnie jak w przypadku zdejmowania go.

Pracę zaczynamy od osadzenia naszego koła na ramie, sprawdzamy z każdej strony czy jest równo położone względem ramy i dokręcamy śruby. Czasami po wymianie naszej dętki musimy delikatnie podregulować hamulce i/lub napęd, natomiast jest to całkowicie normalne i nie ma się czym martwić, gdyż nasze koło po całej operacji może być inaczej osadzone stąd też potrzeba regulacji.

 

6 Zabezpieczenie to podstawa

Oczywiście istnieją również metody zabezpieczenia się przed uszkodzeniem dętki. Możemy dzięki temu zmniejszyć ryzyko przebicia dętki lub nawet całkowicie je wyeliminować. To bardzo dobre rozwiązanie, które przydaje się w szczególności osobom, które jeżdżą na rowerach miejskich, gdzie zdjęcie tylnego koła bywa kłopotliwe, a także tym, którzy jeżdżą na rowerach z dala od cywilizacji, podczas których wytrzymałość sprzętu jest bardzo ważna.

- przy kupowaniu opon warto zastanowić się nad takimi, które posiadają antyprzebiciową wkładkę. Wiąże się to jednak z wyższą ceną oraz wagą. Jednak tego typu opony wytrzymają dużo cięższe warunki niż inny typ opon np. wyścigowych. Charakteryzują się one grubszą warstwą ochronną co znacznie zwiększa ich wytrzymałość.

- niezłym sposobem na zabezpieczenie naszych opon jest zamontowanie antyprzebiciowej wkładki. Tworzy ona dodatkową warstwę, która osłania dętkę przed uszkodzeniem z góry. Tego typu rozwiązanie może mieć postać taśmy, którą wkładamy pomiędzy dętkę a oponę.

Istnieje też coś takie jak „nieprzebijalne opony. Są to bezpowietrzne opony, główne przeznaczone do rowerów szosowych oraz trekkingowych. Opona jest w całości zapełniona co za czym idzie, bardzo trudno ją uszkodzić. Jednak jej montaż jest trudniejszy od takiej tradycyjnej, a jej waga i opór toczenia jest nieco wyższe. Opony tego typu kosztują około 200-250 zł za sztukę.


Jak sami widzicie cały proces nie jest wcale taki łatwy jak mogłoby się wydawać. Nie musimy także czekać na „dzień próby’ warto wcześniej na spokojnie poćwiczyć wymianę dętki w domu. Znając wszystkie etapy, które przebiegają podczas tej czynności możemy spróbować pouczyć się tego na dętce, którą mamy założoną na naszym rowerze. Gdy już dojdziemy do wprawy i poznamy ten proces na naszym jednośladzie (pamiętając o tym, że nie ma jednej tej samej metody, wszystko zależy od konstrukcji pojazdu) żadna wycieczka rowerowa nie będzie nam straszna. Warto nabyć tak przydatną umiejętność, ponieważ nigdy nie znamy dnia, ani godziny, gdy będziemy musieli stanąć przed zadaniem wymiany dętki w rowerze.

Tagi